REGULAMIN ORGANIZACYJNY
GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W MIEDZNIE
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Miedznie jest dokumentem określającym zakres działania Ośrodka, strukturę organizacyjną Ośrodka oraz ogólne zasady pracy.
§ 2
1) Siedziba Ośrodka mieści się w Miedznie przy ul. Plac Wolności 8.
2) Ośrodek pracuje od poniedziałku do piątku w godzinach 7.30 – 15.30.
Zakres działania Ośrodka
§ 3
Ośrodek realizuje zadania określone w ustawie z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej ( Dz. U. z 2004 r. Nr 115 poz. 728 z późniejszymi zmianami ) oraz innych ustawach, które nakładają obowiązek realizacji zadań w nich określonych na ośrodki pomocy społecznej z mocy ustawy.
§ 4
Zadania w zakresie pomocy społecznej obejmują w szczególności:
1) przyznawanie i wypłacanie przewidzianych ustawą świadczeń,
2) pracę socjalną, rozumianą jako działalność zawodową, skierowaną na pomoc osobom i rodzinom we wzmacnianiu lub odzyskaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie oraz na tworzeniu warunków sprzyjających temu celowi.
3) realizację zadań wynikających z rozeznanych potrzeb społecznych,
4) rozwijanie nowych form pomocy społecznej i samopomocy w ramach zidentyfikowanych potrzeb,
5) analizę i ocenę zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej,
6) inne formy pomocy wynikające z potrzeb gminy i z ustawy o pomocy społecznej.
Zadania w zakresie świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego:
1) realizacja świadczeń rodzinnych i opiekuńczych,
2) realizacja świadczeń z funduszu alimentacyjnego,
3) prowadzenie postępowania wobec dłużników alimentacyjnych.
§ 5
Obowiązek wykonania zadań pomocy społecznej spoczywa na organach jednostek samorządu terytorialnego oraz na administracji rządowej w zakresie ustalonym ustawami;
Szczegółowe zasady działania Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Miedznie określa Statut.
§ 6
Ośrodek realizuje zadania z zakresu zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym, pozostałych zadań własnych gminy oraz zadań zleconych z zakresu administracji rządowej.
§ 7
Kierownik ośrodka pomocy społecznej może wytaczać na rzecz obywateli powództwa o roszczenia alimentacyjne. W postępowaniu przed sądem stosuje się odpowiednio przepisy o udziale prokuratora w postępowaniu cywilnym.
§ 8
Ośrodek pomocy społecznej może kierować wnioski o ustalenie niezdolności do pracy, niepełnosprawności i stopnia niepełnosprawności do organów określonych odrębnymi przepisami.
§ 9
Kierownik w ramach upoważnień Wójta Gminy Miedzna jest właściwy do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego – w tym do wydawania decyzji administracyjnych.
Struktura organizacyjna
§ 10
- Ośrodkiem kieruje Kierownik, który odpowiada za całokształt działalności jednostki i reprezentuje Ośrodek na zewnątrz.
- W razie nieobecności Kierownika Ośrodka zadania związane z zarządzaniem Ośrodka wykonuje pisemnie upoważniony pracownik
- Kierownika Ośrodka zatrudnia i zwalnia Wójt Gminy Miedzna..
4.Do realizacji zadań Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Miedznie są zatrudnione osoby na następujących stanowiskach pracy:
– kierownik,
– specjalista pracy socjalnej,
– aspirant pracy socjalnej
– inspektor do spraw świadczeń rodzinnych.
– księgowa – 1/3 etatu
Zakres obowiązków i uprawnień kierownika i pracowników Ośrodka
§ 11
1. Do podstawowych obowiązków i uprawnień Kierownika Ośrodka należy kierowanie
realizacją zadań Ośrodka określonych w Statucie w oparciu o obowiązujące przepisy
prawa, w szczególności:
- opracowywanie planów działalności i ich realizacja,
- podejmowanie z upoważnienia Wójta Gminy postanowień i decyzji w zakresie przyznawania lub odmowy przyznania świadczeń,
- składanie Radzie Gminy corocznego sprawozdania z działalności Ośrodka oraz przedstawianie potrzeb z zakresu pomocy społecznej,
- zapewnienie prawidłowej organizacji pracy w Ośrodku,
- racjonalne gospodarowanie środkami finansowymi zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- zarządzanie powierzoną częścią majątku państwowego i gminnego,
- określanie zakresu obowiązków pracownikom Ośrodka,
- współpraca z instytucjami i organizacjami społecznymi.
2. Do podstawowych obowiązków pracownika należy:
- rzetelne, efektywne i terminowe wykonywanie obowiązków,
- przestrzeganie ustalonego czasu pracy i porządku,
- dokładne i sumienne wykonywanie poleceń przełożonych,
- właściwy stosunek do mienia Ośrodka,
- przestrzeganie przepisów i zasad bhp oraz przepisów przeciwpożarowych,
- przestrzeganie tajemnicy służbowej,
- przestrzeganie Regulaminu Pracy,
- pogłębianie wiedzy fachowej i doskonalenie się w wykonywaniu zadań,
- wnikliwe, szybkie i bezstronne działanie przy wykorzystaniu optymalnych środków umożliwiających osiągnięcie celu i należytego załatwiania sprawy,
3. Pracownikowi nie wolno, poprzez wykorzystanie swojego stanowiska lub uzyskanych w
związku z pracą informacji, przysparzać lub starać się o przysporzenie sobie, rodzinie lub
innym osobom jakichkolwiek korzyści.
4. Za nieprzestrzeganie przepisów prawnych i zarządzeń, pracownik ponosi odpowiedzialność
cywilną, karną i służbową.
5. Prawa i obowiązki pracowników Ośrodka regulują przepisy o pracownikach samorządowych,
Kodeksu Pracy oraz ustawy o pomocy społecznej.
6. Do zadań specjalisty pracy socjalnej należy:
- dokonywanie analizy i oceny zjawisk, które powodują zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskania tych świadczeń;
- udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną trudnej sytuacji życiowej; skuteczne posługiwanie się przepisami prawa w realizacji tych zadań;
- pomoc w uzyskaniu dla osób będących w trudnej sytuacji życiowej poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązywania problemów i udzielania pomocy przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe oraz wspieranie w uzyskiwaniu pomocy;
- udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej;
- pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób, rodzin, grup i środowisk społecznych;
- współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania i ograniczenia patologii i skutków negatywnych zjawisk społecznych, łagodzenia skutków ubóstwa;
- inicjowanie nowych form pomocy osobom i rodzinom mającym trudną sytuację życiową oraz inspirowanie powołania instytucji świadczących usługi służące poprawie sytuacji takich osób i rodzin;
- współuczestniczenie w inspirowaniu, opracowaniu, wdrożeniu oraz rozwijaniu regionalnych i lokalnych programów pomocy społecznej ukierunkowanych na podniesienie jakości życia;
- świadczenie pracy socjalnej;
10. praca ciągła w systemie informatycznym w zakresie pomocy społecznej;
- pracownik socjalny korzysta z prawa pierwszeństwa przy wykonywaniu swoich zadań w urzędach, instytucjach i innych placówkach. Organy administracji rządowej i samorządowej są obowiązane do udzielenia pracownikowi socjalnemu pomocy w zakresie wykonywania tych czynności;
- pracownikowi socjalnemu przysługuje ochrona prawna przewidziana dla funkcjonariuszy publicznych;
- pracownikowi socjalnemu do którego obowiązków należy praca socjalna oraz przeprowadzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych, jeżeli przepracował nieprzerwanie i faktycznie co najmniej 5 lat, przysługuje, raz na dwa lata, dodatkowy urlop wypoczynkowy w wymiarze 10 dni roboczych;
7. Do podstawowych zadań aspiranta pracy socjalnej należy:
- Rozpoznawanie potrzeb mieszkańców gminy oraz kompletowanie dokumentacji wymaganej do przyznawania i wypłaty świadczeń z pomocy społecznej.
- Opracowywanie i wydruk decyzji administracyjnych.
- Sporządzanie comiesięcznych list wypłat udzielonych świadczeń.
- Obsługa systemu komputerowego – dokładne i rzetelne wprowadzanie informacji z wywiadów środowiskowych oraz innych dokumentów do baz danych.
- Prowadzenie rejestrów udzielonych świadczeń.
- Sporządzanie informacji i sprawozdań.
- Wykonywanie innych prac zleconych przez Kierownika Ośrodka.
8. Do zadań i obowiązków inspektora do spraw świadczeń rodzinnych należy w szczególności:
1. prowadzenie dokumentacji w zakresie świadczeń rodzinnych, funduszu alimentacyjnego i postępowania wobec dłużników alimentacyjnych,
2. przygotowywanie decyzji w sprawach indywidualnych osób i rodzin;
3. sporządzanie list wypłat świadczeń;
4. planowanie środków finansowych na wypłatę świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego;;
5. sporządzanie obowiązującej sprawozdawczości;
6. prawidłowe ewidencjonowanie i przechowywanie akt zgodnie z jednolitym rzeczowym
wykazem akt;
7. praca w aktualnym systemie komputerowym;
8. dokładna znajomość obowiązujących przepisów w zakresie powierzonego odcinka pracy;
9. ścisłe przestrzeganie terminów wynikających z przepisów prawa,
10 udzielanie informacji klientom ubiegającym się o świadczenia rodzinne w zakresie tych
świadczeń;
11. czuwanie nad należytym pod względem formalnym, rachunkowym i prawnym
załatwianiem spraw;
§ 12
Traci moc Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Miedznie z dnia 16 września 1990r. zatwierdzony Uchwałą Nr IV/20/90 Rady Gminy w Miedznie.
§ 13
Regulamin Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej oraz jego ewentualne zmiany podaje się do wiadomości pracownikom w nim zatrudnionym.
§ 14
W sprawach nie ujętych w niniejszym Regulaminie, a dotyczących organizacji i porządku w procesie pracy oraz związanych z tym praw i obowiązków w Urzędzie Gminy Miedzna, określa Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy Miedzna.
Miedzna, dnia 01.06 2009 r.